2012. június 4., hétfő

A sörben van az igazság?

'Rekkenő hőségben nincs is jobb egy pofa sörnél'- jó sokszor hallom ezt a mondatot, leginkább hímnemű ismerőseimtől. És ha még azt is tudnák, hogy mennyi klassz dolog van egy pohár aranyló nedűben az alkoholon kívül, amit most a 'nem klasszak' táborába száműznék, bizonyára meglepődnének. Azonban én ma tovább mennék a kiinduló pontig és a sörélesztő jótékony hatását boncolgatnám azaz, hogy mire is lehet jó nekünk a sörgyártás lételeme, az sörélesztő.

Ez van a sütiben is?

Jó tisztázni az elején, hogy a sörélesztő nem a boltban kapható, sütéshez használatos sárga zacskós kis négyzet. Mint, ahogy már említettem elsősorban a sörgyártáshoz használják ezt a típusú élesztőt - ezért lett a neve is sörélesztő -, azonban étrend-kiegészítőként is szaporítják a gombákat. A  Saccharomyces cerevisiae nevű egysejtű gombának tessék hálát rebegni, minden sör fanatikusnak, hiszen innen indul ki minden. A sörélesztő alkalmazása nagyon elterjedt, ha problémás haj, bőr vagy köröm gondjaink vannak. Nagy mennyiségben tartalmaz krómot, mely nyomelem a vércukor szintjének normális szinten tartását segíti elő. Így már ki is következtethető, hogy a cukorbetegek részére ez egy nagyon hasznos dolog lehet. De egy másik nyomelem, a szelén is megtalálható benne, a fehérjén és a B-vitaminon túl.



Miért jó ez nekünk?

A sörélesztőt elég sok formában meg tudjuk vásárolni; a klasszikus kinézete, melyről a legtöbben hallottak, az a tabletta. Már lehetőségünk van folyékony, por sőt pehely formában is hozzá jutni. Nagy érdekessége, hogy szinte az össze B -vitamint felöleli és magában hordozza, melynek köszönhetően könnyebben hozzájuthatunk a működésünkhöz szükséges anyagokhoz. Van azonban egy pirossal aláhúzandó rész, miszerint: a B-12 vitamint, mely számunkra esszenciális azaz nélkülözhetetlen, azt a sörélesztő sajnos nem tartalmazza. Ezt az egyet pont nem, milyen kár érte. Sokan tévhitben is vannak ezzel, leginkább a vegetáriánusok, hiszen, a B12 vitamin tejtermékekben, húsokban található, így a vega étrenden élők sokszor úgy gondolják, hogy szervezetükbe így bekerül ez a a fontos vitamin, elég néhány kapszula per nap és a promléma kipipálna. Nyomatékosítom, hogy ez a valóságban nem így van!


A sörélesztő segít a prosztatarák megelőzésében, csökkenti a magas koleszterinszintet. Előnyére szól, hogy tele van mikrótápanyagokkal így elősegíti az egészséges táplálkozást és segít javítani az energiaszintet. A kontakt dermatitisz  (a bőrrel érintkező anyagok által kiváltott gyulladást jelenti)  kezelésére is alkalmas és megoldást lehet szorulásra is hiszen növeli a széklet térfogatás.

Én magam is szedtem már sörélesztő kapszulát a bőrproblémáim kezelésére és nagyon hatásosnak bizonyult. 
Nagymamáim mindig erősen ajánlották nekem a sima sütéshez használható élesztő fogyasztásét is, de valamiért nekem az mindig túl borzalmasnak dolognak tűnt. Az sima élesztő illata elég markáns, sosem kedveltem, így az, hogy magában megegyem szinte kizárt. Próbálkozásim mindig erős fintorgásba fulladtak. 
Az élesztőt külsőleg is szokták alkalmazni, arcpakolásként, de sajnos az arra érzékenyeknél előfordulhat bőrirritáció, így én azt javaslom, hogy mindig készítsünk egy tesztet a kezünkön, nehogy az arcpakolás lemosása után váratlan meglepetésben legyen részünk.

Fontos megjegyezni, hogy ha allergiásak vagyunk az élesztőre vagy hajlamosak vagyunk a gombás megbetegedésekre akkor ezt a kúrát hanyagoljuk és keressünk magunknak más lehetőséget. Szerencsére a lehetőségek tárháza határtalan :)
Jelenleg is 'kapszula kúrán' vagyok, és amit külsőleg látok az az, hogy látványosan gyorsan nő a hajam  a körmöm, és szebb a bőröm. A sárga csomagolás élesztőt pedig továbbra is meghagyom a sütemény készítéshez!

Ti már próbáltátok a sörélesztőt? Milyen tapasztalataitok vannak?

Evelin


5 megjegyzés:

  1. Én a sima élesztőt is imádom. :$ Pont tegnap vettem, mert kellett arcmaszkhoz, a fele arra ment el, a másik felét pedig megettem. :$ Kiskoromban borzalmasnak találtam az ízét, aztán valahogy mégis rákaptam. Olyan selymes. :$ Viszont kipróbálnám ezt a söröset is. :D Bioboltba menjek vagy sima boltban is könnyen találkozhatok vele?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Drogériában találod meg ill. bioboltban. Sima boltban nem.
      Mikor egyszer lenyeltem egy kis darabot 2 napig azt éreztem, hogy valami ott " kel " a gyomromban :) Én alkalmatlan vagyok a fogyasztására, csak kapszulában megy :P

      Törlés
  2. EVYYYY, HELP NEEDED! Mivel én imádom a sima élesztőt, és előszeretettel csipegetek belőle amikor csak van itthon (és gondoskodom róla, h mindig legyen), most utánanéztem, hogy tisztában legyek a jótékony hatásaival, csakhogy találtam rosszat is. :/ Hogy az élesztők hatására, elszaporodnak a szervezetünkben a gombákok (candida). Hogy akadályozzák az emésztést (máshol azt olvasom, hogy pont elősegítik inkább), stb stb. És most parázom, hogy meg fogok halni :D Lehet épp ásom a saját síromat minden kis csipet élesztővel. Szakértői véleményt kérnék. :) De gyorsan! :))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Drága Andy! Biztosíthatlak, hogy meg fogsz halni egyszer, de nem a sörélesztőtől. Azoknál okozhat ez gondot, akik hajlamosak a gombás fertőzésekre. Ha ez nálad nem áll fent, azaz nem volt még ilyen jellegű gondod, akkor még megérheted, hogy az unokáink együtt játszanak:)
      Ha eddig a szervezetednek baja lett volna a élesztővel, azt jelezte volna, mint ahogy nálam is tette már (émelygés, rosszul lét, 'valami dagad a gyomromban' érzés ). A sima sütéshez használatos élesztőt, tehát én nem bírom megenni, de a kapszulás sörélesztővel semmi bajom sincs.
      Emellett azért ne vidd túlzásba az élesztő evést, mert csak kis adagot javasolnak napi fogyasztásra, ill. a kapszulás sörélesztőből is csak 1-2 darabot/nap-ot gondolnak hatékonynak. De ha tényleg nem vagy biztos magadban és én sem tudtalak megnyugtatni, akkor keress fel egy házi orvost! Remélem azért egy picit tudtam segíteni! :*

      Törlés
  3. Igen, köszönöm! Marad az étlapon. :P

    VálaszTörlés